Tips innan flytt

Vad ska man tänka på innan en flytt?

Även om det går att spara vissa kostnader genom att göra saker själv är det alltid pålitligare att anlita ett proffs för att undvika strul.

I denna guide delar vi våra tips som vi dagligen delar med till våra kunder när vi hjälper till med flyttar i Stockholm.

Packade flyttlådor
fem flyttlådor som är packade

Flyttlådor - Hur ska man resonera kring packning av flyttlådor?

• Packa alla saker noggrant. Flyttkartongerna ska inte väga mer än 20kg, kombinera t.ex böcker med kuddar och täcken för att använda hela kartongens volym. 
• Vi brukar rekommendera ungefär en flyttlåda per kvadratmeter. Ju mindre lösa saker, desto snabbare går flytten.
• Lägg aldrig porslin med otympliga och tunga saker.
• Använd gärna silkespapper för alla ömtåliga saker.
• Markera kartongerna med klistermärken där du skriver t.ex. kök, sovrum, vardagsrum etc., det gör att vi lämnar kartongerna till angivna platser och det går då även mycket snabbare att packa upp.
• Kläder kan läggas i svarta kassar alternativt i vikbara garderober.
• Packa möbler noggrant för att undvika skador under flytten. •Använd gärna wellpapp som fungerar mycket bra.
• Observera att vi inte täcker skador som förekommer p.g.a. att möblerna inte varit ordentligt packade eller helt opackade. Försäkringen täcker inte heller saker som vi inte packat själva, det är därför fördelaktigt att låta oss sköta även detta!

Hur många flyttlådor behöver man?

Det kan vara väldigt svårt att ge ett exakt svar på hur många flyttlådor som behövs innan vi fått se bohaget. Detta eftersom det beror på hur stort stället är man ska flytta ifrån är, samt hur pass välfyllt det är och hur mycket saker man har. Vi brukar säga att man behöver ungefär 0,7-0,9 flyttlådor per kvadratmeter som man flyttar ifrån. Om du flyttar ifrån en lägenhet eller lokal som är runt 50 kvm, så uppskattar vi att man behöver mellan 35 - 45 flyttlådor om du har en "normal" mängd saker.

Genomför du en kontorsflytt, så kan detta skilja sig något, eftersom att kontor ofta är lite glesare fyllt med saker. Men även där kan det vara exakt tvärtom för vissa företag och kontor.

Kvinna som kommunicerar med sin telefon

Kommunicera tydligt - Oavsett om du flyttar själv eller använder professionell flytthjälp

När du anlitar oss som flyttföretag i Stockholm, är kommunikationen från dig som kund underskattad både innan flytten samt under flytten. Delvis för att kunna besvara eventuella frågor men även för att vi ska kunna säkerställa att vi uppfyller dina önskemål och krav som du har på oss.

När det kommer både tidsuppskattning och prisbild, så är det bra om du kan ge så mycket "rätt" information som möjligt. Får vi så pass bra information som möjligt på förhand, så är det betydligt lättare för oss att ge en rättvis bild på vad det kostar och hur lång tid det tar.

Exempelvis att du ger en så klar bild som möjligt om hur stort du bor, hur pass välfyllt det är, vad det är för möbler som ska flyttas, vad som inte ska flyttas med, om det finns källare/vind som ska tömmas.

Givetvis är uppgifter såsom när och vilken tid du önskar att flytta, vilka adresser man ska flytta till och från och även hur framkomligheten ser ut samt eventuella portkoder.

Papperskasse som ska doneras bort

Ta chansen att rensa bland det du inte behöver

Innan du flyttar, så har man en bra chans att rensa bland kläder, leksaker, möbler eller annat bråte som vi alla lyckas samla på oss med tiden.

Om du sitter på saker som du inte behöver, kan det vara en fördel att göra sig av med detta innan flytten för att genomföra den lättare.

Tänk på att saker som du inte har nytta av, kanske uppskattas av någon annan. Se till att sälja av, donera bort eller återvinn saker/kläder/möbler så att de kan användas igen till något bättre.

Post it där det står "Viktigt"

Viktiga dokument

Samla viktiga dokument på en plats eller i en flyttlåda som du har full koll på. Markera den extra tydligt eller använd en separat väska för att undvika att de blandas ihop med andra saker.

Det kan vara allt ifrån kontrakt, försäkringspapper och medicinska journaler.

Adressändring / Uppsägning av tjänster

Redan innan du flyttar så kan du på förhand adressändra hos Skatteverket. Det går givetvis bra att göra detta efteråt, men det kan finnas fördelar att göra det på förhand för att undvika att post eller paket levereras fel.

Man kan även betala för eftersändning, men glöm inte att genomföra själva adressändringen!

Hos vissa företag eller tjänster, så krävs det att man även meddelar dessa om sin nya adress och kanske även avslutar sina tjänster. Det kan vara hos exempelvis bank/kreditinstitut, mobiloperatörer, el-leverantör eller TV/internetleverantör bara för att nämna några få.

stadarska
flytthjalper

Redo för ett riktigt proffsigt resultat?
Tveka inte att kontakta oss!